סטטינים – יעילות, תועלת ונזקים אפשריים

סטטינים- נקודות חשובות למחשבה

אני עובדת כבר 20 שנה כדיאטנית ומ-2007 גם כדיאטנית במכון הלב של שרותי בריאות כללית.
פוגשת הרבה אנשים אחרי ארועי לב, צינתורים, ניתוחי מעקפים, בעיות מסתמים, מטופלים עם אי ספיקת לב וגם אנשים ללא רקע לבבי אך עם עלייה בכולסטרול, האם לשתי הקבוצות כדאי לקחת סטטינים???

סטטינים – יעילות, תועלת ונזקים אפשריים

אצלנו כל מטופל לאחר צינתור, ארוע לב, מעקפים יקבל מייד קבוצת תרופות למניעה, להגנה ואחת הבולטות הן הסטטינים: ליפיטור, סיבסטטין, קרסטור, ליטורבה ובמינונים גבוהים(בד"כ 80 מ"ג)

כדיאטנית, אני מאד מאמינה בכוחה של התזונה, הפעילות הגופנית, שינה טובה, הפחתת לחצים, חיים ללא עישון ואני רואה את התוצאות הנהדרות שלהם, השיפור באיכות החיים, בבדיקות הדם, באנרגיה, בדימוי העצמי, בסקס ועוד.

החלטתי לבדוק את הנתונים היבשים על הסטטינים, מה המדע אומר לאחר שנים של שימוש בתרופות הללו, למי כדאי לקחת, למי פחות כדאי לקחת, מהן תופעות הלוואי הנפוצות ועוד והנה התשובות.
במדע יש מושג שנקרא NNT– NUMBER NEEDED TO TREAT  על כמה אנשים לקחת את התרופה למשך זמן מוגדר כדי למנוע מקרה אחד של ארוע לב/שבץ/תמותה וכד'.
ו- NNH– NUMBER NEEDED TO HARM- על כמה אנשים להיחשף לגורם סיכון/תרופה למשך זמן מוגדר כדי שאדם אחד יינזק.

נטילת סטטינים במשך 5 שנים בקרב אנשים ללא רקע של מחלת לב

באנשים ללא רקע של מחלת לב, הסטטינים הורידו את רמות הכולסטרול אך זה כמעט ולא השפיע על הפחתת ארועי לב או שבץ.
על 104 אנשים לקחת סטטינים במשך 5 שנים יומיום כדי שאדם 1 לא יקבל ארוע לב
על 154 אנשים לקחת סטטינים במשך 5 שנים יומיום כדי שאדם 1 לא יקבל שבץ

ומנגד:
1 מתוך 100 אנשים שנטלו סטטינים ללא רקע של מחלת לב פיתחו סכרת
1 מתוך 10 אנשים שנטלו סטטינים ללא רקע של מחלת לב ניזוק ברקמת השריר!

למרבה האכזבה בקרב אנשים ללא רקע של מחלת לב, סטטינים כנראה אינם יכולים למנוע תמותה, ומנגד יכולים להגביר סיכון להתפרצות של סכרת, מחלה שהיא עצמה, מסכנת חיים.
חשוב לציין, ששינוי אורח חיים ואימוץ תזונה ים תיכונית או המלצות תזונתיות אחרות, המותאמות לחיים האישיים של כל אחד, הם בעלות השפעה הרבה יותר משמעותית מטיפול בסטטינים בשיפור המצב הלבבי, איכות החיים וללא תופעות לוואי וסיכונים.

נטילת סטטינים במשך 5 שנים בקרב אנשים עם רקע של מחלת לב

על 83 אנשים לקחת סטטינים 5 שנים יומיום כדי שחייו של 1 ינצלו מתמותה.
על 39 אנשים לקחת סטטינים 5 שנים יומיום כדי שארוע לב 1 ימנע
על 125 אנשים לקחת סטטינים 5 שנים יומיום כדי ששבץ מוחי 1 ימנע

ומנגד:
1 מתוך 100 אנשים שנטלו סטטינים ללא רקע של מחלת לב פיתחו סכרת
1 מתוך 10 אנשים שנטלו סטטינים ללא רקע של מחלת לב ניזוק ברקמת השריר!

במניעה שניונית(כלומר, אנשים שכבר עברו ארוע לבבי כלשהו, צינתור, מעקפים וכד' וכעת מתחילים לקחת סטטינים כדי למנוע ארוע לב נוסף, סתימת כלי דם חוזרת) יש תועלת מסויימת בנטילת הסטטינים. אם נתרגם למספרים גדולים: כאשר מיליון אנשים יקחו את הסטטינים כמניעה שניונית, כ-45,000 יפיקו תועלת ו-6000 אחרים עשויים להינזק מהם.

לסיכום:
אם אין לכם רקע של מחלת לב ,אל תמהרו לקחת סטטינים גם אם הרופאים לוחצים עליכם. כדאי קודם כל לעשות שינוי באורח החיים.לסטטינים יש תופעות לוואי רבות ומרובות שלא כתבתי כאן, ואם התועלת היא שולית לחלוטין, אז למה להתחיל לקחת עוד תרופה.
לעומת זאת, אם אתם אנשים עם היסטוריה לבבית ,כדאי לקחת סטטינים ולעבוד במקביל על אורח חיים בריא יותר, להיות עירניים לתופעות לוואי שצצות ולשקול ביחד עם הרופא המטפל, הקטנת מינונים של הסטטינים, הפסקת התרופה לאחר תקופה ובקיצור, תהיו קשובים לגופכם.

מוזמנים לשתף:

Facebook
Email
WhatsApp
Print
Telegram
כתבות
טיפים
מתכוני בריאות