ירידה במשקל וכוח רצון, האם יש קשר בין השניים?

9 צעדים לשמירה על כוח הרצון כדי להקל על תהליך הירידה במשקל

לפני כ-3 שבועות התפרסמה בעיתון "הארץ" כתבה מעניינת של נטע אחיטוב בשם "אם תרצו", בעקבות ספרו של הפרופ' רוי באומייסטר שגילה במחקריו, שכוח הרצון הוא כמו שריר שמתעייף. החדשות הטובות: אפשר לחזק אותו בכמה צעדים פשוטים

כוח רצון, נחישות

שמעתם על פרדוקס אופרה?

הכוונה היא לאופרה ווינפרי, מגישת תוכנית טלוויזיה, אשת עסקים וללא ספק אישה עם כוח רצון אדיר שאמרה בעצמה: "לעולם אל תחשבו שמשקל יתר פירושו כוח רצון חלש".
פרדוקס אופרה מתייחס לאנשים עם כוח רצון גדול, שליטה עצמית מצויינת בהרבה תחומי חיים ועדיין גם הם מתקשים לשלוט באופן עקבי על משקלם.

באומייסטר הוא פסיכולוג אוסטרלי, המתגורר בארה"ב, הוציא מעל 700 מחקרים , כתב 40 ספרים, מעוטר פרסים אקדמיים ומכהן כנשיא ה אגודה הבינלאומית לפסיכולוגיה חיובית.

על פי התיאוריה שלו, העצמי האקטיבי שלנו אחראי לתפקודים מכריעים כמו קבלת החלטות, לקיחת אחריות, יוזמה או דווקא הימנעות מהתנהגויות מסויימות כמו לקלל, להרביץ ועוד.
כל פעולה או הימנעות מפעולה מתרחשת באמצעות משאבים של האגו.
לאורך זמן ובעקבות פעילות מרובה של האגו במשימות קשות ומתסכלות, מתרחש דלדול של האגו .

כוח רצון או לא כוח רצון, יש 9 צעדים שיכולים להקל על ההתמודדות היומיומית בירידה במשקל ובשמירה עליו: 

  1. רישומי אכילה: תיעוד של לפחות יומיים- שלושה בשבוע באופן עקבי של כל מה שאוכלים.
    במחקר שנעשה נמצא כי אנשים שניהלו יומן אכילה איבדו משקל כפול מאנשים שהשתמשו בטכניקות הרזייה אחרות.

  2. הרחיקו פיתויים מהסביבה הקרובה בבית ובעבודה: כאשר יש סביבי אוכל מפתה, אני מפעילה יותר מאמץ כדי להתאפק ולוותר. יש גבול לכמה זמן אני אחזיק מעמד כך, לכן, עדיף מלכתחילה  למנוע את הפיתוי (לא להכניס הבייתה ) או להרחיקו פיזית, כך שלא יהיה לי קשר עין איתו. 
    למשל בישיבות עבודה, במקום להשאיר אוכל על השולחן למשך כל הישיבה, שימו את האוכל במטבחון, קחו צלחת ואז לא יהיה לכם פיתוי כל רגע והתלבטות אם כן או לא….
    בבית: במקום להשאיר עוגיות, אגוזים על השולחן באופן גלוי- הכניסו לקופסאות ומשם למגירה/לארון.

  3. שינה טובה: ההשפעות השליליות ביותר על כוח הרצון ניכרו בקרב אנשיםש שינו פחות מ-5 שעות בלילה.
    גם איכות השינה חשובה, נמצא שאנשים שישנו 9 שעות בלילה אך שינה גרועה ולא רציפה, נותרו גם הם עם פחות כוח רצון.
סביבת עבודה ואוכל

ביטוי רגשות, מדיטציה ותכנון מראש

4. תנו ביטוי לרגשות: נמצא קשר בין דיכוי רגשות לבין אכילה מרובה יותר.
נשים שהתבקשו לשלוט ברגשותיהן במנהלך סרט עצוב, התקשו אח"כ יותר לשלוט בתיאבונן, ולהיפך.
ההסבר לכך היה שכוח הרצון שלהן התדלדל ולא נותר להן כוח להימנע מהגלידה (שהוצעה להן), כך שבממוצע הן אכלו 50% יותר גלידה מנשים שכן בטאו את רגשותיהן ובכו בסרט.

5. מדיטציה: מדיטציה מגבירה שליטה עצמית, שליטה בתשומת הלב שלנו, בנשימות, במה עובר עליי.

6. "תכסיס ההנאה הדחויה": זו למעשה תרמית של המוח שלנו.
כאשר מתחשק לי משהו ואני אומר לעצמו "אני אוכל את זה תיכף / עוד מעט/ אחר כך", המוח יקבל זאת וזה יוביל ליותר שליטה עצמית מאשר כאשר אני אומר לעצמי "אסור לך".
האמירה של תיכף= הנאה דחויה, נחווית כאילו נהניתי, אך האמירה "אסור" נחווית כשלילה מוחלטת של הסיפוק ולכן זה לא יחזיק לאורך זמן.

7. "כוונת יישום": קביעה מראש של תוכנית פעולה מפורטת למצבים מאתגרים, כמו ארוחת חג, מלון, מסעדה וכד', מסייעת מאד בהתמודדות בזמן אמת ואני צריכה להפעיל פחות כוח רצון ושליטה עצמית.
כאשר אני מתכננת מראש כיצד אנהג בארוחת הבוקר במלון: "אני אעבור על כל האפשרויות ואתמקד בסלטים, בגבינות, בחביתה ואני מוותרת על הלחם, המיצים. ארשה לעצמי מאפה אחד קטן"

8. בחירת המשימה הכי קלה לביצוע מבחינתי: לפעמים אנחנו מתלהבים מכניסה לתהליך ואני רוצה לאכול יותר ירקות, לשתות יותר מים, להתחיל להתאמן 3 פעמים בשבוע אימון כוח ולישון 7 שעות בלילה.

ריבוי משימות מאד מקשה על ההתמקדות שלנו בשינוי ההרגלים ומבזבז הרבה כוח רצון. 
עדיף להתחיל מהמשימה שהכי קלה לי לביצוע ולדבוק רק בה, למשל: אני מתחילה מהוספת סלט ירקות כל יום לארוחת ערב במקום הלחם.

9. הרגלים ושגרה מובנית: נמצא שאנשים  שנחשבים "מצליחים" מבחינת קריירה, משפחה ורווחה כלכלית הם בעלי הרגלים ושגרות יחסית מובנות. זה עוזר להם להוציא פחות אנרגיה על כוח רצון ומותיר את האנרגיה לדברים אחרים. 
כלומר, אנשים מצליחים הם לא בהכרח בעלי יותר כוח רצון, אלא כאלה שמשתמשים בו בצורה יעילה יותר.
למשל: התארגנות על ארוחת צהריים מסודרת לעבודה או הזמנה בזמן קבוע כאשר אני עדיין לא מאד רעבה, לעומת חוסר התארגנות ואז נפילה לנשנושים או בחירות פחות טובות. 

מוזמנים לשתף:

Facebook
Email
WhatsApp
Print
Telegram
כתבות
טיפים
מתכוני בריאות