ט"ו בשבט: פירות יבשים, נקודות למחשבה

הפירות היבשים, מקור מרוכז לויטמינים אך גם ל.....סוכרים וחומצה גופרתית

ט"ו בשבט הגיע, ואיתו האריזות הצבעוניות והמפתות של הפירות היבשים. אומנם הם בריאים יותר מחטיפים וממתקים, אבל גם כשאוכלים את הצימוקים, התמרים, המשמשים והדבלים, חשוב לשים לב ולא ליפול למלכודות. 

רגע לפני שהיד נשלחת לצלחת החג לקחת עוד משמש מיובש, בואו נחשוב פעמיים: פירות טריים הם מהמזונות הנחוצים לשמירה על תזונה מאוזנת ובריאה. זו גם אחת הסיבות שאנחנו מתייחסים לאחיהם המצומקים, הפירות היבשים, כאל מזון בריאות.
למרות שלא נרצה לקלקל את החג, אין זמן טוב מהתקופה שלפני ט"ו בשבט כדי לשים לב למספר הפעמים שבה היד שלנו נשלחת מבלי משים לצלחת העמוסה משמשים, צימוקים, דבלים, חמוציות, תמרים ואגוזים.
לא פעם, מטופלים שלי פונים שוב ושוב לאגוזים, שקדים, תמרים כנשנוש בריא של בין הארוחות.
אכן מדובר בבחירה בריאה, אך גם באוכל בריא, הגוף שלנו צריך כמויות קטנות!!!
אם תגזימו, אתם עשויים לעלות במשקל או לא להבין, מדוע הירידה במשקל נעצרה. 

פירות יבשים ותהליכים לייבושם

מצד אחד, הפירות היבשים מכילים כמות גבוהה של סוכר, ולעיתים גם תוספות סוכר מלאכותיות, חומרים משמרים וצבעי מאכל. מצד שני, הם עמוסים בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון. אז מה כדאי לדעת על פירות יבשים לקראת החג המתקרב?

הפירות היבשים הם פירות טריים שעברו תהליכי ייבוש, בדרכים טבעיות יותר ופחות. בתהליך הייבוש הנוזלים שבפרי מתאדים, התאים מצטמקים, הפרי נעשה הרבה יותר קטן בגודלו והסוכר שבו הופך למרוכז יותר. הדבר מרחיק ממנו חיידקים ופטריות כיוון שאלה אינם מסוגלים לשגשג בריכוז סוכר גבוה, אבל גם הופך את הפרי לפצצת קלוריות.

במקום ממתקים: היתרונות של הפירות היבשים

הגודל: הפירות היבשים קטנים ולכן נוח מאוד לארוז אותם בשקית או קופסה קטנה. אפשר לקחת אותם כארוחת ביניים, כמקור אנרגיה לפני אימון, במהלכו או אחריו, כנשנוש לילדים בבית הספר שהוא בריא יותר מ"חטיפי אנרגיה" מחופשים, שהם למעשה ריכוז של סוכר ודגנים מעובדים.

לכן אם אוכלים אותם במקום ממתק, הם חלופה עדיפה, גם לילדים וגם להורים.

רכיבים תזונתיים: בפירות יבשים ריכוז כל הרכיבים התזונתיים גבוה יותר באופן יחסי למשקל. לכן, כאמור, כמות הסוכר בהם גבוהה יותר מבפרי טרי, אך גם כמות נוגדי החמצון, הסיבים התזונתיים, הברזל והוויטמין A.

הסיבים התזונתיים תורמים לתחושת השובע, מזינים את חיידקי המעיים הטובים שלנו, מסייעים לתפקוד תקין של מערכת העיכול ומפחיתים את הסיכון למחלות לב, כלי דם והשמנה. נוגדי החמצון מקבוצת הפוליפנולים (שאפשר למצוא גם בתה ירוק, יין, קטניות, שוקולד, בוטנים, ירקות ופירות) מפחיתים את הסיכון למחלות לב, סוכרת ומספר סוגי סרטן, ויש השערה שהם גם מגינים על המוח מפני מחלות ניווניות.

לבחור נכון: למה חשוב לשים לב כשקונים פירות יבשים

יצרנים רבים לא מסתפקים בייבוש רגיל – ומוסיפים עוד סוכר. תוספות כאלה ניכרות באננס, פפאיה, דובדבנים, קיווי ופירות מיובשים אחרים. במקרים כאלו אנחנו לא מקבלים קיווי או אננס מצומק, אלא בעיקר סוכר עם "לוק" צבעוני ותדמית מטעה של בריאות. בנוסף על כך, לפעמים מוסיפים גם שמן לפירות הללו, כדי לשוות להם ברק.

  1. לבחור פירות יבשים ללא תוספת סוכר. שימו לב שברשימת הרכיבים לא מופיע סוכר, ואם הפירות נמכרים בתפזורת או בדוכן, ללא פירוט מרכיבים, אל תקנו פירות שניכרת עליהם שכבת סוכר חיצונית.
  2. גופרית דו חמצנית. לאורך זמן משחימים הפירות ומכהים. כדי לשמור על צבעם הבהיר של צימוקים לבנים, משמשים, אפרסקים, פפאיה, אגסים ופירות אחרים, מעשירים אותם לפני הייבוש בגופרית דו חמצנית או תחמוצת גופרתית, המשמשת חומר משמר גם ביין, סוגי חומץ, ולעיתים גם במשקות קלים ומיצים.

         גופרית דו חמצנית (E-220) נאסרה לשימוש בארה"ב כחומר ריסוס לירקות ופירות טריים              בשל סיכונים בריאותיים רבים. מומלץ מאוד להימנע ממנה, במיוחד כאשר יש נטייה לבעיות              בדרכי הנשימה כמו אסטמה וברונכיט, או מחלות לב וכלי דם. חולי אסטמה עשויים לפתח                פריחה בעור, כאבי בטן או התקף אסטמה כתגובה לגופרית דו חמצנית.

        אם אינכם יכולים לדעת אם הפירות היבשים מכילים גופרית דו חמצנית, תמיד ישנה החלופה            האורגנית והבטוחה, על אף שהיא יקרה יותר.

  1. צבעי מאכל. למרבה הצער, לחלק מהפירות היבשים מוסיפים צבעי מאכל רק כדי שייראו טוב יותר, ממש כשם שמוסיפים את הגופרית. הצבעים הנפוצים הם טרטרזין (E-102) וסנסט-ילו (E-110). שני הצבעים הללו הם סינטטיים ומקורם בזפת פחם.

        הטרטרזין מעורר תגובות אלרגיות בעיקר אצל חולי אסטמה וחשוד בהגברת היפראקטיביות,            אורטיקריה, גירודים, ראייה מטושטשת, מיגרנה, כאבי ראש ועוד.

        הסנסט-ילו עלול לגרום להיפראקטיביות ובעיות קשב, גידולים סרטניים בכליות, החמרת                 תופעות אלרגיות כמו אורטיקריה, נזלת, כאבי בטן והפרעות עיכול.

        גם במקרה זה, אם המוצר אינו ארוז ולא מצוינת רשימת רכיבים, עדיף ללכת על החלופה                 האורגנית.

  1. אגוזים. האגוזים נכנסים לכל צלחת פירות יבשים בט"ו בשבט. כדאי לבחור באגוזים לא קלויים כדי לצמצם את צריכת המלח (נתרן). כך תרוויחו בריאות – כל עוד תצרכו מהם במידה. כמובן שלילדים בגיל הרך מומלץ להימנע מצריכת אגוזים.
  2. תחלופה. גם אם אורגני הוא מחוץ לתקציב, כדאי לכל הפחות לרכוש פירות יבשים בחנויות מתמחות, כדי ליהנות מתחלופה גבוהה של המוצרים

מוזמנים לשתף:

Facebook
Email
WhatsApp
Print
Telegram
כתבות
טיפים
מתכוני בריאות