שמן הקוקוס: מאוייב לאוהב

שמן הקוקוס, אחד מהשמנים בתזונה שאין עליהם הסכמה

מתיאוריה למעשה

בשנות ה-70 יצאה לדרך היפותיזת השומנים(LIPID HYPOTHESIS), שאמרה שתזונה העשירה בשומן רווי, כלומר, שומן המגיע בעיקר מבעלי חיים ומשני צמחים: קוקוס ודקלים, היא זו הגורמת לעלייה בכולסטרול "הרע" וכתוצאה מכך ליצירת טרשת עורקים על פני השנים ומשם מחלת הלב וכלי הדם.

כתוצאה מתאוריה זו, התפתחו המלצות תזונתיות הדוגלות בתזונה דלה בשומנים, בעיקר בשומן הרווי.

ההפתעה היא שככל שעוברות השנים מסתבר שתיאוריה זו, של תזונה דלת שומן אינה עושה את ההבדל, כלומר: למרות שאנשים ירדו מבשר בקר, חמאה, גבינות שמנות, ועברו לעוף, חלב דל שומן, גבינות דלות שומן ומרגרינה,לא חלה ירידה בהשמנה, במחלות הלב ובסרטן ואפילו להיפך.

 

שמן קוקוס בתזונה

כיצד מפיקים שמן קוקוס?

עץ הקוקוס כולו משמש אנשים רבים בחיי היומיום שלהם ונקרא kalpavriksha , "העץ נותן כל". הפקת השמן ממנו מתבצעת במספר דרכים, אשר משפיעות גם על איכותו ותכונותיו.
נכון להיום יש שתי דרכים להפיק שמן קוקוס: הראשונה היא מבשר קוקוס מיובש, והיא מניבה שמן קוקוס בצבע לבן-צהבהב, נטול טעם או ריח. שמן זה הוא באיכות נמוכה יחסית, והוא מתאים בעיקר לשימוש בתעשיית הקוסמטיקה.
הדרך השנייה היא כבישה קרה – כן כן, ממש כמו שמן זית. גם כאן יש שתי דרכים להפקת השמן. הדרך היותר מסורתית כוללת ייבוש של הקוקוס, והפקת השמן מתבצעת בה בטמפרטורות נמוכות תוך שמירה על טעמו, ריחו וצבעו הייחודי של הקוקוס. הדרך המתקדמת יותר להפקת שמן היא מקוקוס טרי (כמו בתמונה) ובטמפרטורה נמוכה אפילו יותר. התוצר הוא שמן קוקוס הכי קרוב בהרכבו, בריחו ובטעמו לשמן הנמצא בחלק הלבן של הקוקוס. שמן קוקוס איכותי אמיתי בדרך כלל יהיה מוצק בטמפרטורה של חנות ממוזגת (מתחת ל-24 מעלות), ויהפוך לנוזלי בטמפרטורה של חדר לא ממוזג בקיץ הישראלי (מעל 24 מעלות).

איך נוודא שאנחנו בוחרים בשמן טוב? השמן צריך להיות שקוף וצלול כמים אן לבן צחור ומוצק. כמובן שיש שמנים בטעמים שונים – שמן מפיליפינים לא זהה בטעמו לשמן ממקסיקו וכו'. לשמן צריך להיות טעם וריח עדינים של קוקוס. טעמים חזקים יותר מעידים על חשיפה לחום בתהליך ההפקה.

האם שמן קוקוס טוב לנו?

שמן הקוקוס הוא השומן הצמחי עם אחוז חומצות השומן הרווי הגבוה ביותר מבין כל הצמחים|(91%). אך גם השומן הרווי מתחלק בתוכו לכל מיני סוגים וכאן מופיע היתרון של השומן הרווי בקוקוס.

שמן קוקוס מכיל חומצות שומן בינוניות שרשרת MCT – 14% מכלל השומן.
העיקרית שבחומצות השומן הללו בשמן הקוקוס היא החומצה הלאורית.
MCT עוברות ספיגה ישירות ממערכת העיכול למערכת הפורטאלית, לא נזקקות למלחי מרה לשם ספיגתן. יכולות לעזור בשריפת קלוריות מוגברת וכתוצאה מכך מסייעות בירידה במשקל, מסייעות בשימוש בשומנים לצורכי אנרגיה וירידה בצריכת המזון.

החומצה הלאורית נמצאת באופן טבעי בחלב אם ויודעת להעלות את הכולסטרול הטוב- ואת הכולסטרול הרע, אך בעיקר את הטוב, ולכן משפרת גם את היחס בין סך הכולסטרול לכולסטרול הטוב, מה שמסייע לשמירה על בריאות הלב.
מעבר לכך' לחומצה הלאורית משוייכות תכונות אנטי ויראליות, אנטי בקטריאליות, אנטי פטריות וקנדידה. מגבירה פעילות של בלוטת התריס, משפרת איזון סוכר, משפרת ספיגת ויטמינים, אפקט אנטי אייג'ינג, טובה לשיער ולעור.

השומן הרווי אינו מתחמצן אפילו בטמפרטורות גבוהות יחסית, בדיוק בזכות חומצות השומן הרוויות, ולכן אפשר להשתמש בו לטיגון בלי לחשוש שיתחמצן ויהפוך למזיק לבריאות; הוא לא חלבי, מה שאומר שאפשר להשתמש בו ליצירת קינוחים פרווה, לרטבים ואפייה .
אז האם הוא טוב ליהודים? כן, הוא בהחלט יכול להיות חלק ממגוון השמנים בבית יחד עם שמן זית, אבוקדו, טחינה, חמאה, אגוזים למיניהם, ועוד.
באוכל, הכלל שתמיד עובד, הוא לגוון ולא לשים את כל הביצים באותו סל.

שמן קוקוס, שימושים

השתכנעתם? החלטתם להשקיע כמה עשרות שקלים בצנצנת של שמן קוקוס? ובכן, במצבו הנוזלי השמן יכול להחליף כל שמן אחר בכל מתכון אחר, ביחס של 1:1.

יש לו טעם די דומיננטי ולכן אם נכין חביתה בשמן קוקוס יהיה לה טעם קוקוסי…
אני משתמשת בה בעיקר לירקות מוקפצים, כדורי תמרים, פנקייקים מקמח מלא וכד'.

יש באינטרנט מתכונים רבים המשלבים שמן קוקוס וגם כאן אצלי, תתנסו ותחליטו,
בכל מקרה אני בהחלט ממליצה שהוא יהיה חלק ממגוון השמנים בבית שלכם בגלל היתרונות הרבים שצויינו לעיל. 

מוזמנים לשתף:

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on print
Print
Share on telegram
Telegram
כתבות
טיפים
מתכוני בריאות